Andere sites

ARCHIEVEN

Regionaal Archief Rivierengebied
Het RAR is een historisch informatie- en documentatiecentrum voor iedereen. Het verzamelt archieven, afbeeldingen, boeken en documentatie over de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Neder-Betuwe, Neerijnen en Tiel.

Streekarchief Bommelerwaard
Streekarchief voor het gebied vanaf Heerewaarden en Zaltbommel tot aan Slot Loevestein. Dit streekarchief is in 2017 overgebracht naar het Regionaal Archief Rivierenland in Tiel.

Biografisch Portaal
Hier vindt u oude en nieuwe informatie over kopstukken en andere opzienbarende figuren uit de Nederlandse geschiedenis, van het vroegste verleden tot nu.

Nationaal Archief
Als nationaal geheugen beheert het Nationaal Archief de archieven van de landelijke overheid, maar ook van maatschappelijke organisaties en individuele personen die van nationaal belang zijn (geweest). Daarnaast beschikt het Nationaal Archief over een grote collectie foto's en historische kaarten.

Beeldcollectie van de Gelderland Bibliotheek
Gedigitaliseerde beeldcollectie van de Gelderland Bibliotheek, onderdeel van Bibliotheek Arnhem. Op deze site vindt u ca. 60.000 ansichtkaarten, foto's en gravures met topografische afbeeldingen uit de Provincie Gelderland.

Gelders Archief
De collectie bestaat uit historische documenten (papier, audiovisueel, digitaal) uit en over Gelderland en de gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en Overbetuwe. Het oudste stuk dateert uit 1076, het jongste uit de 21e eeuw.

Stichting Gelders Erfgoed

Archieven.nl
Waar u honderden kilometers archiefmateriaal kunt doorzoeken.
Tientallen archiefdiensten brengen hier in een gezamenlijk project meer dan 18.000.000 beschrijvingen van archiefstukken bijeen.

Diverse archieven
Adressen van veel Nederlandse en enkele buitenlandse archieven.

2. HISTORISCHE VERENIGINGEN

Vereniging Oudheidkamer Tiel e.o.
[ website ]

Historische Kring Kesteren e.o.

Historische Kring West-Betuwe

Historische Vereniging Oudheidkamer Rhenen en Omstreken

Vereniging Gelre
Vereniging ter bevordering van de beoefening van de Gelderse geschiedenis, oudheidkunde en recht

Historische Vereniging Voet van Oudheusden te Culemborg
[ website ]

Historische werkgroep Ophemert en Zennewijnen: zie Historische Kring West-Betuwe

3. MUSEA EN BIBLIOTHEKEN

Flipje- en Streekmuseum Tiel
Plein 48
4001 LJ Tiel

Collectie Gelderland
Museumwebsite van de gezamenlijke Gelderse musea met o.a. een overzicht van zo'n 40000 museumschatten. Actief vanaf 5 maart 2009

Digitale Bibliotheek
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren is een website over de Nederlandse literatuur, taal en cultuurgeschiedenis.

Koninklijke Bibliotheek
De nationale bibliotheek van Nederland

De Gelderland Bibliotheek Rozet
Documentatiecentrum voor boeken, tijdschriften, overheidsrapporten enz. betrekking hebbend op de provincie Gelderland.
Koningstraat 26
6811 DG Arnhem

4. OVERIGE

Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek (NNBW)
Constituties en Staatsregelingen Bataafse Tijd 1796-1806

Genlias
Genlias biedt u de mogelijkheid in korte tijd uw voorouders te vinden, zowel in Nederland als overzee.

Constituties en Staatsregelingen Bataafse Tijd 1796-1806
Dit is de digitale versie van de zes delen Constituties en Staatsregelingen Bataafse Tijd 1796-1806 uit de Rijks Geschiedkundige Publicatiën.

Centrum voor Familiegeschiedenis
Centrum voor familiegeschiedenis - is het landelijk kennis- en documentatiecentrum voor stamboomonderzoek (genealogie) en verwante wetenschappen.

International Institute of social history (I.I.S.G.) in Amsterdam
Zeer veel op sociaal-historisch en politiek gebied.